André Brasseur op het Vijverfestival: waarom de keizer van het Hammond-orgel (78) populairder dan ooit is

By 22 maart 2017 Nieuws

Met André Brasseur heeft het Vijverfestival een van de meest besproken artiesten van het voorbije jaar weten te strikken. De 78-jarige man is populairder dan ooit. Waarom dat is, komt hij demonstreren op vrijdag 7 juli. Maar wij vertellen het u hier graag al even.

Eigenlijk kent iedereen André Brasseur, vaak zonder het zelf te beseffen. De Waal verwerft in de jaren 60 en 70 wereldfaam met zijn funky instrumentale muziek. Wat die zo bijzonder maakt? Het Hammond-orgel dat Brasseur bespeelt. Een instrument dat tot dan amper gebruikt werd in popmuziek, maar mede dankzij de frivole liedjes van onze landgenoot vlot aan populariteit wint in de rest van de muziekwereld.

Onze landgenoot maakt met Early Bird en The Kid twee hits die in alle windstreken een hit worden, maar ook in eigen land is hij voortdurend te horen. Zijn instrumentale nummers blijken immers ideaal om te gebruiken als bedjes op de radio. Bedjes? Die muziekjes die je soms op de achtergrond hoort tijdens een interview. Ook als begingeneriek van tv- en radioshows blijkt de muziek van André bijzonder gepast.


Nachtleven

U begrijpt het al: het gaat André Brasseur in de jaren 70 voor de wind. Helaas voor de sympathiekste aller Walen komt er een kink in de kabel. Brasseur denkt: als ik dan toch zo vaak opduik in het nachtleven, kan ik er toch maar beter in investeren ook? En zo neemt de ondernemer in hem plots de bovenhand. Hij geeft tegen beter weten in veel geld uit aan discotheken en bars. Helaas ligt dat hem allemaal minder en worden zijn zaken geen succes.

Meer zelfs: hij verliest naast veel geld ook zijn eeuwige goesting om muziek te maken. Optreden is er dan ook nog nauwelijks bij. Voor één restaurant vlakbij zijn woonplaats Wépion maakt hij graag een uitzondering. Hij speelt er wekelijks en krijgt de mensen telkens aan het dansen. Maar verder gaat het niet.

Bonnefooi

Tot die ene avond in 2012 in café Bonnefooi in Brussel. Veel volk is er niet om naar de kunstjes van Brasseur te kijken en luisteren, maar in de gezellige kroeg bevindt zich wel grote fan Jimmy Dewit. Die kent u wellicht beter als dj Bobby Ewing van Discobar Galaxie en recenter nog componist van de soundtrack van Callboys. Die vertelt zijn boezemvriend – Belpopkenner en muziekjournalist Jan Delvaux – over die man die helaas zielig in zijn eentje zit te spelen, maar eigenlijk veel meer in zijn mars heeft. Zelfs al is die op dat moment al 72 jaar oud.

Dus bedenken Delvaux en Dewit een plan: een compilatie uitbrengen met de vergeten pareltjes van Brasseur en de man ineens ook overtuigen om weer te gaan optreden, maar ditmaal met een volledige groep. Ze trekken daarvoor op 15 april 2015 naar zijn woning in Wépion en overvallen de immer goedlachse Brasseur met de vraag. Na enkele maanden bedenktijd is het antwoord – “Ik doe het” – er.

Chemie

In de volgende maanden gaat het erg snel. Brasseur speelt erg gesmaakte concerten in theaterzalen in heel Vlaanderen, samen met de erg goeie muzikanten waarmee Delvaux en Dewit hem omringd hebben. “Van meet af aan hing er een fijne chemie in de groep. De topmuzikanten waar hij mee speelt zijn meteen verliefd geworden op André en zijn speelstijl”, zegt Leslie Vantomme, de manager van Brasseur die om de twee dagen met hem belt om te horen hoe het gaat. “Tijdens een barbecue bij hem en zijn geweldige vrouw Jeannine begon André plots gamins te zeggen tegen de groepsleden. Je voelde toen: dit is eigenlijk al een familie.”

Die hechte band straalt er ook vanaf op het podium. “André is nog altijd heel goed in wat hij doet”, zegt Vantomme. “We zijn geregeld in kleine theaterzalen geweest waar de programmator hem gek verklaarde wanneer hij voor het concert zei dat hij de mensen binnen de vijf minuten aan het dansen ging krijgen. Toch gebeurde het élke keer.”

De populariteit van Brasseur stijgt zienderogen. “Je hebt daarvoor wat konijnenpootjes nodig, natuurlijk”, zegt Delvaux. Eén daarvan is Pukkelpop, waar Brasseur in de Marquee rond het middaguur mag spelen en dat voor een zo vroeg al volgelopen tent. De recensies zijn unaniem lovend, heel wat aanwezigen noemen het nog steeds een van de beste optredens van het festival.

Universal Nation

Op dat moment hebben Delvaux en co hun eerste gevecht al gewonnen: bewijzen dat Brasseur niet zomaar een retro-act is, maar gewoon ook een heel goeie groep die fijne concerten geeft. “We stelden op dat moment al vast dat er veel mensen kwamen kijken naar zijn shows en zich ook geweldig amuseerden. Zowel oude mensen als jongeren.”

Die jongere generatie wordt dus al bereikt, maar in oktober bereikt zijn populariteit en bekendheid bij hen een hoogtepunt. Studio Brussel heeft Universal Nation van Push net verkozen tot beste dancetrack aller tijden, en vraagt Brasseur of hij geen bewerking wil maken van dat nummer. Hij doet dat, en met groot succes. Plots is de 77-jarige organist elke dag meerdere keren op de radio te horen.

Uitverkopen

Alle aangekondigde concerten verkopen uit, tot grote tevredenheid van de fiere Brasseur. “Voor hem is het elke keer hij kan gaan spelen Kerstmis”, zegt Delvaux. Dat blijkt ook uit zijn optredens. “Hij heeft fans die naar elke show komen”, zegt Vantomme. “En zij zeggen altijd dat elk concert anders is. André is echt en amuseert zich zo op het podium met de muzikanten dat je nooit weet waar het gaat eindigen. Soms duurt een optreden daardoor zelfs twee uur. Hij speelt geregeld een cover van Booker T, en enkele maanden geleden heeft die 25 minuten geduurd. De ene solo na de andere, zo plezant vonden ze het. En het publiek werd wild.”

Nieuwe plaat op komst

2017 belooft zo mogelijk een nog drukker jaar te worden. “Er ligt al heel wat vast”, zegt Vantomme. “Festivals én zaalshows. Onder meer in Wallonië, waar hij merkwaardig genoeg minder bekend is dan in Vlaanderen. Maar het grootste nieuws is dat André en zijn band dit jaar de studio induiken. In september komt een nieuwe plaat uit. Ik benadruk graag dat het geen soloplaat van André is, het wordt een album van de hele groep. We gaan met de volledige live-band de studio in.”

Het jaar is alvast goed begonnen, met donderdag een carrièreprijs op de Waalse versie van de MIA’s. “Ik had hem niet verteld dat hij die prijs ging krijgen”, zegt Vantomme. “Hij wist tot de allerlaatste seconde ervoor van niets.” Een vereerde Brasseur, die ook op de Red Bull Elektropedia Awards al een lifetime achievement award gekregen had, mocht daarna met de band nog een nummer spelen. “En toen de show gedaan was en de cameramannen zeiden dat de band mocht stoppen, bleven ze gewoon doorgaan. André zei: zolang al die mensen in de zaal staan te dansen, doe ik voort. Dat is echt een geweldige man, niet te geloven. Artiesten als Baloji en Loïc Nottet kwamen selfies met hem maken en Puggy (de grote winnaar van de avond, nvdr) kwam in polonaise voorbij. Heerlijk.”

Vijverfestival

U heeft het ondertussen wel begrepen: wij zijn bijzonder trots en tevreden dat een rasmuzikant als André Brasseur dit jaar op het Vijverfestival komt spelen. Op vrijdag 7 juli is hij de hoofdact op een avond waarop dansen centraal staat. Naast Brasseur komen er nog heel bekende en minder bekende dj’s, waarover later meer.

Ons advies? Dansschoenen opblinken en allen daarheen.